Center of Academic Publications |
أثر استرايجيات إدارة الانطباع التنظيمي على سلوكيات الصوت الوظيفي وحدة سوق اهراس – ENAP - دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للدهنhttps://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3634 |
جلابي شادية (2022) أثر استرايجيات إدارة الانطباع التنظيمي على سلوكيات الصوت الوظيفي وحدة سوق اهراس – ENAP - دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية للدهن. جامعة سوق أهراس |
Download Article
Abstract
-
الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى استراتيجيات إدارة الانطباع التنظيمي في المؤسسة الوطنية للدهن
بشكل عام و العينة المستهدفة بشكل خاص و معرفة درجة تأثيرها في مستوى سلوكيات الصوت الوظيفي، من
خلال التركيز على الأبعاد الثلاثة لاستراتيجيات إدارة الانطباع التنظيمي ) استراتيجية التعزيز الذاتي، إستراتيجية
ا إستراتيجية التهديد ( و من اجل تحقيق هدف الدراسة و اختبار صحة فرضيات و تم الاعتماد على
الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات اللازمة، التي تم توزيعها على عينة عشوائية مكونة من 35 فردا من جملة
وحدة سوق أىراس. ENAP الموظفين بالمؤسسة الوطنية للىهن
بعد جمع الاستمارات قمنا باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية الملائمة ) الاعتماد على برنامج
تم استخراج النتائج الخاصة بالتوزيع الطبيعي، و معامل الثبات و الصدق الداخلي، و الأوساط ،)SPSS V26
الحسابية، و الانحرافات المعيارية، و الأهمية النسبية، و مصفوفة الارتباط و معامل الانحدار، و من أهم النتائج التي
توصلنا إليها وجود اثر ذو دلالة إحصائية لاستراتيجيات إدارة الانطباع التنظيمي على سلوكيات الصوت الوظيفي
عند مستوى دلالة 0.05 و الذي أكد على أن المؤسسة تولي اهتماما لمفهوم ENAP في مؤسسة
استراتيجيات إدارة الانطباع التنظيمي من خلال سلوكيات الصوت الممارسة لديها لما لذلك من تأثير كبير و ايجابي
على سمعتها و صورتها.
الكلمات المفتاحية:
استراتيجيات إدارة الانطباع التنظيمي، سلوكيات الصوت الوظيفي، إستراتيجية تعزيز الذات،
إستراتيجية التهديد، سلوكيات الصوت المباشر، سلوكيات الصوت غير المباشر.
الملخص
[IV]
Abstract :
This study aimed to know the level of organizational impression
management strategies in the National Oil Corporation in general and the
targeted sample in particular, and to know the degree of their impact on the level
of job voice behaviors, by focusing on the three dimensions of organizational
impression management strategies (self-reinforcement strategy, adulation
strategy, strategy Threat), and in order to achieve the goal of the study and test
the validity of its hypotheses, the questionnaire was relied on as a main tool for
collecting the necessary data, which was distributed to a random sample of 35
individuals from the total employees of the National Oil Corporation ENAP,
SOUK-Ahras .
After collecting the forms, we used a set of appropriate statistical methods
(based on the SPSS V26 program), the results of the normal distribution, the
reliability coefficient, the internal validity, the arithmetic means, the standard
deviations, the relative importance, the correlation matrix and the regression
coefficient were extracted. And one of the most important results we have
reached is the presence of a statistically significant effect of the organizational
impression management strategies on the job voice behaviors in the ENAP
organization at the level of significance (0.05), which confirmed that the
organization pays attention to the concept of organizational impression
management strategies through its practiced voice behaviors. This has had a
significant and positive impact on its reputation and image.
Key words:
Organizational impression management strategies, functional voice behaviors,
self-enhancement strategy, adulation strategy, threat strategy, direct voice
behaviors, indirect voice behaviors..
Information
Item Type: | Master |
---|---|
Divisions: | |
ePrint ID: | 3634 |
Date Deposited: | 2022-12-01 |
Further Information: | Google Scholar |
URI: | https://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3634 |
BibTex