Center of Academic Publications |
دور التسويق الإلكتروني في تعزيز العلامة التجارية للمؤسسة دراسة حالة مؤسسة "موبيليس" )سوق أهراسhttps://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3680 |
بوشوك عبد النور و خيري حسان (2022) دور التسويق الإلكتروني في تعزيز العلامة التجارية للمؤسسة دراسة حالة مؤسسة "موبيليس" )سوق أهراس. جامعة سوق أهراس |
Download Article
Abstract
-
ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور التسويق الإلكتروني في تعزيز العلامة التجارية
للمؤسسة، من خلال إبراز أهمية المزيج التسويقي الإلكتروني الأمثل للمؤسسات ومختلف الاستراتيجيات
التسويقية الالكترونية، في خضم التطورات التكنلوجية الهائلة وتغير عادات الاتصال بين الأفراد الذين أصبحوا
يمضون وقتا أكبر عبر وسائط التواصل الاجتماعي والمجتمعات الافتراضية وغيرها من وسائل الاتصال اللحظي
التي أثرت على شكل العلاقة بين المؤسسات والزبائن.
كما نتظرق من خلال هذه الدراسة إلى سبل تعزيز العلامة التجارية للمؤسسات في إطار مواكبتها
لمتطلبات التسويق الإلكتروني الحديث، من خلال تبنيها لمفهوم حديث واسع يتضمن قيمة العلامة التجارية
بأبعادها الأربعة )الجودة المدركة، الصورة الذهنية، شهرة العلامة، ولاء الزبائن(، التي تضمن للمؤسسات نجاعة
أكبر للتعريف بمنتجاتها.
ومن أجل معرفة دور التسويق الالكتروني في تعزيز العلامة التجا رية، تم استهداف زبائن مؤسسة
موبيليس، من خلال الاستبيان الذي تم توزيعه بطريقة عشوائية على 150 متعامل فعلي للعلامة، ليتم بعد ذلك
الذي مكننا من التوصل إلى أهم نتيجة لهذه الدراسة؛ وهي أن SPSS تفريغ البيانات وتحليلها وفقا لبرنامج
التسويق الالكتروني يؤثر على مختلف أبعاد العناصر المكونة لقيمة العلامة التجارية لمؤسسة موبيليس بولاية سوق
أهراس، كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها ضرورة اهتمام مؤسسة موبيليس بتنويع
استراتيجياتها التسويقية الإلكترونية لما لها من أثر على مختلف أبعاد قيمة العلامة التجا رية، ومكانتها بالسوق
الإلكتروني خاصة.
الكلمات المفتاحية: التسويق الالكتروني، المزيج التسويقي الإلكتروني، العلامة التجارية، أبعاد قيمة العلامة
.Mobilis التجارية، مؤسسة
الملخص
II
absract:
This study aims to shed light on the role of e-marketing in enhancing the
organization’s brand, by highlighting the importance of the optimal e-marketing mix for
institutions and various e-marketing strategies, in the midst of the tremendous technological
developments and changing communication habits between individuals who are spending
more time through social media, Virtual societies and other means of instantaneous
communication that affected the shape of the relationship between institutions and
customers.
We also look through this study to ways to enhance the brand of institutions in the
context of keeping pace with the requirements of modern e-marketing, by adopting a broad
modern concept that includes the value of the brand in its four dimensions (perceived
quality, mental image, brand reputation, and customer loyalty), which ensures the efficiency
of institutions. greater awareness of their products.
In order to know the role of e-marketing in promoting the brand, Mobilis customers
were targeted, through a questionnaire that was randomly distributed to 150 actual dealers of
the brand, after which the data was unloaded and analyzed according to the SPSS program,
which enabled us to reach the most important result of this study; It is that e-marketing
affects the various dimensions of the components of the brand value of the Mobilis
Corporation in the state of Souk Ahras, and the study reached a set of recommendations, the
most important of which is the need for the Mobilis Corporation to pay attention to
diversifying its e-marketing strategies because of its impact on the various dimensions of the
value of the brand and its position in the online market especially.
Keywords: e-marketing, e-marketing mix, brand, dimensions of the value of the brand,
Mobilis Corporation.
Information
Item Type: | Master |
---|---|
Divisions: | |
ePrint ID: | 3680 |
Date Deposited: | 2022-12-11 |
Further Information: | Google Scholar |
URI: | https://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3680 |
BibTex