مركز المنشورات العلمية |
أثر التوزيع على الأداء التسويقي في المؤسسة دراسة حالة ملبنة بهيجي بعين سنور- سوق أهراس-https://www.univ-soukahras.dz/ar/publication/article/1138 |
جمال الصغير أمبارك and مصطفى محمد إبراهيم (2017) أثر التوزيع على الأداء التسويقي في المؤسسة دراسة حالة ملبنة بهيجي بعين سنور- سوق أهراس-. |
تحميل المقال
ملخص المقال
-
تهدف الدراسة إلى معرفة مدى أثر التوزيع على الأداء التسويقي في المؤسسة والتي تتمثل في مجموعة من المؤشرات ( الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبون)، حيث تمثلت أفراد العينة في عمال مؤسسة بهيجي حسان الدين بعين سنور بسوق أهراس وقد تم اختيار عينة عشوائية في حين تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات حيث وزع ( 20) استبيان على عينة الدراسة وقد استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لاختبار الفرضيات بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي ( SPSS 22) وأيضا برنامج Excel نظرا لطبيعة بعض الأسئلة.
توصلت هذه الدراسة إلى أهمية عناصر المزيج التسويقي خاصة عنصر التوزيع، ومدى أهمية الأداء التسويقي الذي يقاس من خلال مجموعة المؤشرات الخاصة، كما توصلنا إلى أن التوزيع ليس له أثر قوي على الأداء التسويقي في المؤسسة (ملبنة بهيجي ).
وقد توصلنا إلى بعض الاقتراحات أهمها الاستفادة من خبرات المؤسسات التي سبقتها إلى هذا المجال ومحاولة مقارنة أدائها مع أداء هذه المؤسسات لاكتشاف نقاط الضعف والقوة،و أسباب نجاحهم أو فشلهم في تحقيق الأهداف المرجوة منهم.
الكلمات المفتاحية: التوزيع، القنوات التوزيعية، الأداء، الأداء التسويقي
Summary:
The study aims at identifying the effect of the distribution on the marketing performance in the organization which is represented by a set of indicators (market share, profitability, customer satisfaction). The sample was represented by workers of Bahiji Hassan al-Din in Ain Senour market, Using the questionnaire as a data collection tool, we distributed 20 questionnaires on the sample of the study. We used the descriptive analytical method to test hypotheses using the statistical program (SPSS 22) and also Excel program due to the nature of Some questions.
This study found the importance of the elements of the marketing mix, especially the distribution component, and the importance of the marketing performance measured by the set of special indicators. We also found that the distribution does not have a strong impact on the marketing performance in the organization (dairy)
We have reached some suggestions, the most important of which is to benefit from the experience of the institutions that preceded it in this field of service, and try to compare its performance with the performance of this institution to discover the strengths and weaknesses, and the reasons for their success or failure to achieve the desired goals.
Key words: distribution, distribution channels, performance, marketing performance
معلومات
Item Type: | Master |
---|---|
Divisions: | |
ePrint ID: | 1138 |
Date Deposited: | 2018-02-20 |
Further Information: | Google Scholar |
URI: | https://www.univ-soukahras.dz/ar/publication/article/1138 |
BibTex