Center of Academic Publications |
مدى استعداد الجزائر لتبني فلسفة التعليم عن بعد وفق متطلبات العصر التكنولوجي – دراسة وصفية تحليلية استنادا الى التقارير الاقليمية والدولية –https://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3197 |
محمد رجايبية and حنان بشتة (2021) مدى استعداد الجزائر لتبني فلسفة التعليم عن بعد وفق متطلبات العصر التكنولوجي – دراسة وصفية تحليلية استنادا الى التقارير الاقليمية والدولية –. مجلة علوم الرياضة , 01(01), 46-56 |
Download Article
Abstract
-
لقد كان لسرعة التطور المتعاظم لتكنولوجيا المعلومات في النصف الثاني من القرن العشرين تأثير بالغ في مجال التعليم ، حيث استثمر التعليم هذا التطور الحاصل ليطور نفسه نحو الافضل ببروز نوع جديد يكرس مبدا التعلم مدى الحياة ويوظف احدث تقنيات الاتصال والتواصل اطلق عليه اسم التعليم عن بعد، حيث تقوم فلسفته على ازالة الحواجز المكانية او ما يطلق عليه بجدران الفصول التقليدية، ما دفع بالعديد من الدول الى تغيير سياستها وتبني نظم واهداف جديدة تتماشى وهذا النوع من التعليم بإعادة تطوير مناهجها واستراتيجياتها ودمج التكنولوجيا في العملية التعليمية التعلمية من اجل مخرجات مبدعة ومبتكرة و ذات جودة وكفاءة، ونظرا للظروف التي يعيشها العالم بسبب جائحة كورونا "كوفيد 19" صنع التعليم عن بعد مكانته وانتزع الصدارة من جميع الانماط الاخرى مستغلا مبدا التباعد الاجتماعي، حيث سارعت الدول لتبنيه كبديل فيما كانت دول اخرى تعتمده اساسا لتعليمها، والجزائر من بين الدول التي اعتمدت التعليم عن بعد عن طريق الانترنت خلال الجائحة حيث وجدت نفسها امام تحدي انقاض الموسم الدراسي من جهة وتحدي نقص الامكانيات من جهة اخرى، خصوصا ان هذا النوع من التعليم يتطلب امكانات لابد من توفرها لنجاحه والاستفادة منه، وهذا ما دفعنا في هذا المقال للوقوف عن مدى استعداد الجزائر لتبني فلسفة التعليم عن بعد وفق متطلبات العصر التكنولوجي بالاعتماد على التقارير القومية المتمثلة في تقارير الاسكوا " ESCWA" والعالمية المتمثلة في تقرير تكنولوجيا المعلومات العالمي " GITR".
الكلمات الدالة:
التعليم عن بعد الرقمي، تقارير الاسكوا، تقرير تكنولوجيا المعلومات العالمي، فلسفة التعليم عن بعد، متطلبات العصر التكنولوجي.
Abstract :
The rapid development of information technology in the second half of the twentieth century had a great impact in the field of learning where the learning had invested this change to developit self for the better with the emergence of a new kindwhich enshrines the principle of life long learning and employs the advenced communication and technology communication called distance education. His philosophyis based on removing spatial barriers or what is called traditional classroom walls, which has promptedmany countries to change their policies and adopt new systems and goals in line with this type of lerning by redeveloping their curricula and strategies and integrating technology into the educational learning process for creative, innovative, quality and efficient outputs. Given to the circumstances in which the world is living due to the Corona pandemic, "Covid 19", the distance education made its position and took back the lead from all other patterns, using the principle of social distancing, where countries rushed to adoptit as an alternative whileother countries useditmainly for its education. Algeria is among the countries that adopted distance education via the Internet during this pandemic, where it was challenged to the rubble of the school season on the one hand and to the Insufficient resources on the other hand. Especiallys in cethiskind of education requires capabilities that must beavailable for it ssuccess and benefit fromit. And that is why we were in this paper to determine how faris Algeria willing to adopt the philosophy of distance education in accordance with the requirements of the Digital age by using regional reports such as the ESCWA reports, and International reports
Key-words:
Distance education according to the digital age, ESCWA reports, Global Information Technology Report, Distance education philosophy, requirements of the technological age
Information
Item Type: | Journal |
---|---|
Divisions: |
» Revue science de sport |
ePrint ID: | 3197 |
Date Deposited: | 2022-08-28 |
Further Information: | Google Scholar |
URI: | https://www.univ-soukahras.dz/en/publication/article/3197 |
BibTex
@article{uniusa3197,
title={مدى استعداد الجزائر لتبني فلسفة التعليم عن بعد وفق متطلبات العصر التكنولوجي – دراسة وصفية تحليلية استنادا الى التقارير الاقليمية والدولية –},
author={محمد رجايبية and حنان بشتة},
journal={مجلة علوم الرياضة}
year={2021},
volume={01},
number={01},
pages={46-56},
publisher={}
}
title={مدى استعداد الجزائر لتبني فلسفة التعليم عن بعد وفق متطلبات العصر التكنولوجي – دراسة وصفية تحليلية استنادا الى التقارير الاقليمية والدولية –},
author={محمد رجايبية and حنان بشتة},
journal={مجلة علوم الرياضة}
year={2021},
volume={01},
number={01},
pages={46-56},
publisher={}
}