Scientific Publications

Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository  DSpace


Abstract

لملخص ب
يتمثل الهدف الرئيسي لهذه الدراسة في معرفة أثر الخداع التسويقي على الصورة الذهنية لدى الزبون الجزائري باعتبارها أهم العناصر التي تهتم بها المؤسسة ، فعند انتشار ظاهرة الخداع التسويقي جعل الكثير يعتقدون ان نجاح المؤسسات مرتبط بممارسات الخداع التسويقي في جميع عناصره
و قد تم اختيار فرضيات الدراسة على عينة 30 زبون بإتصالات الجزائر لولاية سوق أهراس ، و ذلك بإستخدام معامل النحدار من خلال الاستعانة ببرنامج spss و أشارت نتائج الدراسة الى ان أغلب ممارسات الخداع التسويقي ذات تأثير متوسط و ذو دلالة إحصائية على الصورة الذهنية لدى الزبون الجزائري .
Abstract :
The main objective of this study is to know the effect of marketing deception on the mental image of the Algerian customer as the most important elements of interest to the organization, when the phenomenon of marketing deception spread, it made many believe that the success of institutions is linked to marketing deception practices in all regions.
The hypotheses of the study were selected on a sample of 30 Algeria telecom customers in the state of souk Ahras, using the regression coefficient through the use of a program (SPSS), the results of the study indicated that the most of the marketing deception practices have a medium and statistically significant effect on the mental image of the Algerian customer, except for the deception practiced in the distribution, it has no effect on the mental image. As for the main hypothesis, a strong and statistically significant effect of marketing deception on the mental image was founa.
Keywords ;
Marketing deception, the mental image of the customer, dimensions of the mental image.


BibTex