Scientific Publications

Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository  DSpace


Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى قياس تأثير الذكاء التنافسي من خلال أبعاده ) ذكاء السوق،
ذكاء المنافس، ذكاء التكنولوجيا(، على الرشاقة الإستراتيجية بأبعادها )رشاقة الاستشعار،
رشاقة اتخاذ القرار، رشاقة الممارسة( وتم التطبيق في المديرية الجهوية لشركة موبليس عنابة
لاتصالات الهاتف النقال.
ولتحقيق هدف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي،حيث تم توزيع 50
لتحليل SPSS استبيانة على 136 موظف بالشركة محل الدراسة، حيث تم استخدام برنامج
البيانات واختبار الفرضيات، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود
علاقة تأثير إيجابي قوي بين الذكاء التنافسي من خلال أبعاده على الرشاقة الإستراتيجية، وبناءا
على ما سبق توصلنا لمجموعة من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: الذكاء التنافسي، الرشاقة الإستراتيجية، شركة موبيليس عنابة.
This study aims to measure the impact of competitive intelligence
through its dimensions (market intelligence, intelligence of competitor, intelligence
of technology), on strategic agility in its dimensions (agility of sensing, agility of
decision-making, agility of practice) and was applied in the Regional Directorate of
Mobilis compan , Annaba mobile communications.
To achieve the research goal, an analytical-descriptive approach was adopted to
arrive at the results of the study.50 questionnaires were distributed to 136
employees of the company under study. The SPSS program was used to analyze
data and test hypotheses. This study reached a set of results, the most important
ones are: a strong positive influence relationship between competitive intelligence
ا
Abstract:
through its dimensions on strategic agility.
This is what we achieved in the analysis of the results of the study
recommendations.
Keywords: competitive intelligence, strategic agility, Mobilis Annaba
company


BibTex