مساس رندة و لوكام خولة (2022) أثر التوجه الاستراتيجي التحليلي على الأداء التسويقي للمنظمة _ دراسة ميدانية للمؤسسة الوطنية للدهن وحدة _سوق اهراس _. جامعة سوق أهراس
Scientific Publications
Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository DSpace
Abstract
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى أثر التوجه الاستراتيجي التحليلي على الأداء التسويقي للمؤسسة الوطنية للدهن وحدة سوق أىراس، وتمثلت دراستنا الميدانية في موظفين ورؤساء مصالح بالمؤسسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي والإستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات الأولية، قمنا باختيار عينة متكونة من 35 مفردة تم توزيع الإستبيان بتفريغ البيانات وتحليلها بغرض تحليل نتائج SPSS عليهم، كما تم استبعاد 3 استمارات. واعتمدنا على البرنامج الإحصائي الدراسة، وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أن وحدة الدىن لولاية سوق أىراس تمتلك أهم عناصر التوجه الاستراتيجي التحليلي المتمثلة في الرسالة والأهداف كما يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوجه الاستراتيجي التحليلي والأداء التسويقي )الحصة السوقية، الربحية ورضا الزبائن.
الكلمات المفتاحية: التوجه الاستراتيجي، التوجه الاستراتيجي التحليلي، الأداء التسويقي.
Abstract:
This study aimed to determine the extent of the analytical strategic on the marketing performonce
of the institution the National Min is Souk Ahras unit. And our filed study was represented by
employees and heads of interests in the institution, then relying on the descriptive analytical approach
and the questionnaire as a basic tool for collecting primary data, we selected a sampele of 35
individuals, to whom the questionnaire was distriduted, and 5 forms were excluded, we relied on the
SPSS statistical program by unloading and analyzing the data for the purpose of analyzing the results
of the study, and we reached a set of results, the most important of which is that the state fat unit Souk
Ahras possesses the most important elements of the analytical strategic direction represented in the
mission and objectives. there is also a statistically significant relationship between the analytical
strategic direction and marketing performance ( share market, profitability and customer satisfaction).
Keywords: strategic direction, stategic analytical direction, marketing performance
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى أثر التوجه الاستراتيجي التحليلي على الأداء التسويقي للمؤسسة الوطنية للدهن وحدة سوق أىراس، وتمثلت دراستنا الميدانية في موظفين ورؤساء مصالح بالمؤسسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي والإستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات الأولية، قمنا باختيار عينة متكونة من 35 مفردة تم توزيع الإستبيان بتفريغ البيانات وتحليلها بغرض تحليل نتائج SPSS عليهم، كما تم استبعاد 3 استمارات. واعتمدنا على البرنامج الإحصائي الدراسة، وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أن وحدة الدىن لولاية سوق أىراس تمتلك أهم عناصر التوجه الاستراتيجي التحليلي المتمثلة في الرسالة والأهداف كما يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوجه الاستراتيجي التحليلي والأداء التسويقي )الحصة السوقية، الربحية ورضا الزبائن.
الكلمات المفتاحية: التوجه الاستراتيجي، التوجه الاستراتيجي التحليلي، الأداء التسويقي.
Abstract:
This study aimed to determine the extent of the analytical strategic on the marketing performonce
of the institution the National Min is Souk Ahras unit. And our filed study was represented by
employees and heads of interests in the institution, then relying on the descriptive analytical approach
and the questionnaire as a basic tool for collecting primary data, we selected a sampele of 35
individuals, to whom the questionnaire was distriduted, and 5 forms were excluded, we relied on the
SPSS statistical program by unloading and analyzing the data for the purpose of analyzing the results
of the study, and we reached a set of results, the most important of which is that the state fat unit Souk
Ahras possesses the most important elements of the analytical strategic direction represented in the
mission and objectives. there is also a statistically significant relationship between the analytical
strategic direction and marketing performance ( share market, profitability and customer satisfaction).
Keywords: strategic direction, stategic analytical direction, marketing performance
Information
Item Type | Master |
---|---|
Divisions | |
ePrint ID | 3628 |
Date Deposited | 2022-12-01 |
Further Information | Google Scholar |
URI | https://univ-soukahras.dz/en/publication/article/3628 |