Scientific Publications

Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository  DSpace


Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر تبني المسؤولية الاجتماعية على تحقيق الميزة التنافسية لمؤسسة
اتصالات الجزائر لولاية سوق أهراس، شمل مجتمع الدراسة موظفي اتصالات الجزائر لولاية سوق أهراس، حيث تم
توزيع 40 استبانة بحثية على بعض العاملين في المؤسسة وتم اس تجاع 30 منها، أما العينة كانت عشوائية بسيطة.
حيث توصلت الدراسة إلى:
تطبيق مؤسسة اتصالات الجزائر لولاية سوق أهراس مفهوم المسؤولية الاجتماعية بدرجة ضعيفة.
وجود علاقة ارتباط معنوية بين المسؤولية الاجتماعية والمي زة التنافسية، في المؤسسة قيد الدراسة
. وجود اثر معنوي ذو دلالة إحصائية للمسؤولية الاجتماعية على تحقيق الميزة التنافسية، في المؤسسة قيد الدراسة.
كما أوصت الدراسة بضرورة زيادة الاهتمام بالمسؤولية الاجتماعية من قبل المؤسسة الاقتصادية كمصدر للميزة
التنافسية، من خلال جعل المسؤولية الاجتماعية جزءا رئيسا من أنشطتها.
الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، الميزة التنافسية، مؤسسة اتصالات الجزائر لولاية سوق أهراس.
Summary
This study aimed to identify the impact of adopting social responsibility on achieving the competitive advantage of Etisalat Algeria for Souk ahras province, the study community included Etisalat Algeria employees for Souk ahras province, where 40 research questionnaires were distributed to some employees of the institution and 30 of them were retrieved, but the sample was simple random. Where the study found that: Etisalat Algeria applies the concept of social responsibility to a weak degree to the mandate of Souk ahras. The existence of a moral correlation between social responsibility and competitive advantage, in the enterprise under study. * The presence of a statistically significant moral impact of social responsibility on the achievement of competitive advantage, in the institution under study. The study also recommended the need to increase attention to social responsibility by the economic institution as a source of competitive advantage, by making social responsibility a key part of its activities.
Keywords: social responsibility, competitive advantage, Etisalat Algeria for Souk ahras state


BibTex