Scientific Publications

Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository  DSpace


Abstract

الملخص:
تهدف هذه الدراسة للتعرف على دور الذكاء في دعم الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية عامة ومؤسسة موبيليس
خاصة، والتطرق إلى مفاهيم كل من الذكاء الاقتصادي والميزة التنافسية ومحاولة إيجاد العلاقة بين متغيرات الدراسة،
حيث قمنا باستخدام المنهج الوصفي التحليلي وذلك بالاعتماد على أسلوب المسح الشامل.
ولقد توصلنا في آخر هذه الدراسة إلى أن الذكاء الاقتصادي نظام مهم لا بد من اعتماده من أجل جمع ومعالجة
وتحليل المعلومات الاقتصادية للحصول على ميزة تنافسية، التي بدورها تضمن البقاء والاستمرارية للمؤسسة في
سوق، وكذلك بينت هذه الدراسة أن الذكاء الاقتصادي له دور في تحقيق الميزة التنافسية .
الكلمات المفتاحية:
الذكاء الاقتصادي، الميزة التنافسية
Summary:
This study aims to identify the role of intelligence in supporting the
competitive advantage of the economic institution in general and the
Mobilis Corporation in particular, and to address the concepts of both
economic intelligence and competitive advantage and try to find the
relationship between the variables of the study, where we used the
descriptive analytical method, based on the comprehensive survey
method.
At the end of this study, we concluded that economic intelligence is an
important system that must be adopted in order to collect, process and
analyze economic information to obtain a competitive advantage,
which in turn ensures the survival and continuity of the institution in
the market, and this study also showed that economic intelligence has a
role in achieving competitive advantage.
key words:
Economic intelligence, competitive advantage


BibTex