Scientific Publications

Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository  DSpace

أدوات التحليل المحاسبي و إستخداماتها في ترشيد قرارات التسعير في المؤسسة الإقتصادية\"دراسة عينة من المؤسسات الإقتصادية بولايتي عنابة و سوق أىراس\"

رشيدة لعبني (2019) أدوات التحليل المحاسبي و إستخداماتها في ترشيد قرارات التسعير في المؤسسة الإقتصادية\"دراسة عينة من المؤسسات الإقتصادية بولايتي عنابة و سوق أىراس\". جامعة سوق أهراس

Download 

Abstract

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم قرار التسعير و مخستلف أهدافه، و العوامل المؤثرة فيه، أيضا التعرف على أساليب التحليل المحاسبي المستخدمة في تسعير المنتجات بين الأقسام الداخلية للمؤسسة ادمتمثل في أساليب أسعار التحويل كذلك طرق تسعير المنتجات للعملاء، بالإضافة إللى معرفة مساهمة هذه الأساليب في ترشيد قرارات التسعير.
تم إستخدام برنامج التحليل الإحصائي ) SPSSV22 ( لإختبار الفرضيات و تحليل النتائج بعد تفريغ الإجاباات على الإستبانات عددها 65 الموزعة على أربعة مؤسسات إقتصادية.
وقد توصلت الدراسة إللى مجموعة من النتائج من أهمها، أن للسعر و قراارات التسعير أهية كبيرة في المؤسسات الإقتصادية، وتعتمد هذه الأخيرة على التكاليف كأساس لتحديد أسعار التحويل، و على هامش الربح لتحديد سعر المنتجات للعملاء.
ووفقا لأهداف الدراسة و نتائجها توصلنا إلى مجموعة من التوصيات أهمها ا، إجراء تكوينات أكاديمية لمواكبة كل ما هو جديد في مجال المحاسبة، الإهتمام بأساليب التحليل المحاسبي الأخرل.
الكلمات المفتاحية: قرارات التسعير، أسلوب أسعار التحويل، أدوات التحليل المحاسبي، تسعير المنتجات.
Abstract
The research work aimed to study the concept of “Pricing decision” and its different objectives beside to the factors influenced in it.
Moreover, it attempts to define the different accounting analysis styles used in pricing the products among the interior departments of the institution which are represented in: the styles of transfer prices, the methods used in pricing the products, and also knowing to what extent these styles contribute in rationalizing pricing decisions.
A program of statistics analysis (SPSSV22) is used to test the assumptions, and to analyze the results obtained from the answers that were taken from 65 questionnaires distributed on four economic institutions.
The study shows that pricing decisions has a great importance in the economic institutions; which they depend basically on the costs to determine the transfer prices, and on the makeup profits to determine the customers’ products prices.
Through the aims of the study and their results, we ended up with the following recommendations: it is necessary to make an academic training to convoy all what is new in the field of accounting, and about the other styles of accounting analysis.
Key words: Pricing decision; transfer prices styles; accounting analysis tools; products pricing.


BibTex