مركز المنشورات العلمية |
التعايش المجتمعي السلمي في مدينة بغداد خلال مدة الاحتلال البريطاني 1917-1920https://www.univ-soukahras.dz/ar/publication/article/3226 |
حازم مجيد احمـــــــــــد الدوري (2021) التعايش المجتمعي السلمي في مدينة بغداد خلال مدة الاحتلال البريطاني 1917-1920. مجلة الأنوار , مجلد1 عدد1(التعايش السلمي، الاح), ص ص 113-124 |
تحميل المقال
ملخص المقال
-
ملخص البحث
دخلت القوات البريطانية بغداد في 11 آذار 1917، وأعلنوا أنهم محررين لا فاتحين وعلق العراقيون آمالا على ادعائهم، إلا ان تلك الآمال تبددت بعد ان احكم البريطانيون قبضتهم على العراق واستعمروه. أوهم البريطانيون اليهود والمسيحيين العراقيين بأن المسلمين ساعين الى اقامة دولة اسلاميــــــــة محمدية تعمل على اخراجهم وطردهم من العراق، لذا اوجدوا شرخا اجتماعيا بين مكونات بغداد الأساسية، ليس ذلك فحسب بل ان البريطانيين عملوا على تمزيق النسيج الاجتماعي العراقي عامة والبغدادي خاصة، وذلك عند اعلانهم بأنـــــهم عازمون على اجراء استفتاء للشعب العراقي في نوعية الحكم ورغبتهم فيمن يحكم العراق.
أملاً في ان يصوت الشعب للحكم البريطانــي المباشر ولتحقيق ذلك عملوا على تقسيم المجتمع الى اثنيات وطــــــــــوائف ومذاهب فطلبوا من السنة ترشيح خمسة وعشرون مندوبا ومن الشيعــــة خمسة وعشرون مندوبا ومن اليهود خمسة عشر ومن المسيحيين عشرة مندوبين. فكانت المفاجئة التي أذهلت المستعمرين، وهي ان الشيعة والسنة قدم مندوبيهما نتيجة استفتائهم تحت مسمى واحد (نحن بنو الاسلام من سنة وشيعة) وحــــــَدد المسلمون موقفهم من الاحتلال ونظام الحكم، اما اليهود والمسيحيين فقد تأثروا بالدعاية الاستعمارية وأيدوهم.
هنا جاء دور الحركة الوطنية في سعيها الى لم الشمل وتوحيد صفـــــــوف المجتمع البغدادي، اذ لاحظوا بأن المسيحيين لم يخرجوا كعادتهم سنويا الــــــــى الشوارع محتفلين بعيدهم (عيد الجسد) وكذلك اليهود فأرسلوا إليهم مستفسريــن عن السبب فقالوا لهم بأن البريطانيين خوفوهم من المسلمين ان هـــــــم خرجــوا محتفلين سيهجم عليهم المسلمون، فطمأنوهم وخرجوا محتفلين الى الشـــــوارع والمسلمين ينثرون الورود ويهللون ويرحبون بهم. هكذا عادت اللحمة الوطنية في المجتمع البغدادي والتي اثرت ايجابا فــــــــي توحيد المجتمع العراقي ،هذا فضلا عن ما قام به المسلمون من الشيـــعة والـسنة بإقامة الاحتفال الديني المشترك بينهم ( المولد – التعزية) وخلاصته ان يبدأ السنة بالمولد النبوي ومدح الرسول محمد صلى الله عليه وسلم على طريقة اهـــل السنة ثم يباشر في قراءة التعزية على سيد شباب اهل الجنة الحسين بن علي عليه السلام على طريقة الشيعة وتخللها الكثير من الاحاديث الودية ، ذلـــــــــك ما صدم المستعمر في حالة لم يشهد مثلها العراق سابقا على حد وصفهم.
تلك المشتركات الكثيرة التي جمعت بين البغداديين على مر العصور هي التي وحدت صفوفهم، هذا فضلا عن الوعي المجتمعي البغدادي بضرورات الوحــــــدة الوطنية.
الكلمات المفتاحية: التعايش السلمي، الاحتلال البريطاني، الوحدة الوطنية، الشعب العراقي.
Abstract
British forces entered Baghdad on March 11, 1917, and declared that they were liberators, not conquerors, and the Iraqis pinned hopes on their claim. However, those hopes were dashed after the British tightened their grip on Iraq and colonized it.
The British deluded the Jews and the Iraqi Christians that the Muslims sought to establish an Islamic Muhammadiyah state that would work to expel them and expel them from Iraq, so they created a social rift between the basic components of Baghdad. Not only that, but that the British worked to tear apart the Iraqi social fabric in general and al-Baghdadi in particular, when they declared that they were determined. On holding a referendum for the Iraqi people on the quality of government and their desire to govern Iraq
Hoping that the people would vote for direct British rule, and to achieve that, they worked to divide society into ethnicities, sects, and sects, so they asked the Sunnis to nominate twenty-five delegates, twenty-five Shi’ites, fifteen of the Jews, and ten Christians.
The surprise that astonished the colonialists was that the Shiites and Sunnis presented their delegates as a result of their referendum under one name (We are the sons of Islam from Sunnis and Shiites) and the Muslims determined their position on the occupation and the regime, while the Jews and Christians were affected by the colonial propaganda and supported them.
Here came the role of the national movement in its quest for reunification and unification of the ranks of the Baghdadi society, as they noticed that the Christians did not go out annually to the streets celebrating their feast (Feast of the Flesh) as well as the Jews. The Muslims reassured them and went out celebrating to the streets, and the Muslims scattered roses, cheered and welcomed them.
This is how the national cohesion in Al-Baghdadi society returned, which positively affected the unification of Iraqi society. This is in addition to what the Shiite and Sunni Muslims did
By holding a joint religious celebration between them (the birth - condolence) and its conclusion is that the Sunnis begin with the birth of the Prophet and praise the Messenger Muhammad, may God bless him and grant him peace, in the manner of the Sunnis, then begin to read condolences to the master of the youth of the people of Paradise, Hussein bin Ali, peace be upon him, in the manner of the Shiites and interspersed with many friendly conversations That was what shocked the colonialists in a situation similar to which Iraq had not previously witnessed, as described by them.
Those many common points that have brought together the Baghdadi throughout the ages are what united their ranks, in addition to the Baghdadi societal awareness of the necessities of national unity.
Keywords: peaceful coexistence; Baghdad; British occupation; National unity; The Iraqian people
معلومات
Item Type: | Journal |
---|---|
Divisions: |
» مجلة الأنوار للدراسات الانسانية الاجتماعية |
ePrint ID: | 3226 |
Date Deposited: | 2022-09-06 |
Further Information: | Google Scholar |
URI: | https://www.univ-soukahras.dz/ar/publication/article/3226 |
BibTex
@article{uniusa3226,
title={التعايش المجتمعي السلمي في مدينة بغداد خلال مدة الاحتلال البريطاني 1917-1920},
author={حازم مجيد احمـــــــــــد الدوري},
journal={مجلة الأنوار}
year={2021},
volume={مجلد1 عدد1},
number={التعايش السلمي، الاح},
pages={ص ص 113-124},
publisher={}
}
title={التعايش المجتمعي السلمي في مدينة بغداد خلال مدة الاحتلال البريطاني 1917-1920},
author={حازم مجيد احمـــــــــــد الدوري},
journal={مجلة الأنوار}
year={2021},
volume={مجلد1 عدد1},
number={التعايش السلمي، الاح},
pages={ص ص 113-124},
publisher={}
}