أ.د. عبد الوهاب شعلان (2019) غادامير في " التلمذة الفلسفية ":منعطفـات في دروب الفكر الألماني. مجلة أبوليوس , 6(1), 101-93
Scientific Publications
Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository DSpace
Abstract
يقدم المفكر التأويلي الشهير هانس جورج غادامير، في كتابه "التلمذة الفلسفية"، شهادة غنية تتعلق بكبرى تحولات الفكر الفلسفي الألماني، وما رافق ذلك من تطورات وتصدعات تاريخية وسياسية ومعرفية طيلة القرن العشرين تقريبا.
ففي ما يشبه السيرة الذاتية، يحدث غادامير زحزحة ابستيمولوجية نائيا بنفسه عن هموم الذات، منخرطا بفكره الثاقب ونزوعه الريبي المتجذر في محاورة جيل من الأساتذة والمفكرين العظام،الذين أسسوا معارف الفيلولوجيا والفينومينولوجيا.
ولا تروم هذه الورقة تقديم الكتاب، وإنما تنزع إلى فهم روح المطارحة في هذا النص الخصب وزوايا الرؤيا المتحكمة فيه.
الكلمات المفتاحية: غادامير؛ التلمذة الفلسفية؛ الفكر الفلسفي الألماني؛ التأويل.
Hans-Georg Gadamer, the hermeneutic thinker, lavishly testifies in his book entitled “the philosophical learning” for great mutations of the German philosophical thought along with its 20th century historical, political and epistemological changes.
Within this pseudo-autobiography, the author examines the epistemological displacement and dismisses his own ego when he starts up a fertile dialogue with his founding masters in philology, hermeneutics and phenomenology.
Far be it from us to present the work, we make attempts to shed light on comprehending the author’s spirit and vision.
Key words: Gadamer, The philosophical learning, German philosophical thought; Hermeneutics
ففي ما يشبه السيرة الذاتية، يحدث غادامير زحزحة ابستيمولوجية نائيا بنفسه عن هموم الذات، منخرطا بفكره الثاقب ونزوعه الريبي المتجذر في محاورة جيل من الأساتذة والمفكرين العظام،الذين أسسوا معارف الفيلولوجيا والفينومينولوجيا.
ولا تروم هذه الورقة تقديم الكتاب، وإنما تنزع إلى فهم روح المطارحة في هذا النص الخصب وزوايا الرؤيا المتحكمة فيه.
الكلمات المفتاحية: غادامير؛ التلمذة الفلسفية؛ الفكر الفلسفي الألماني؛ التأويل.
Hans-Georg Gadamer, the hermeneutic thinker, lavishly testifies in his book entitled “the philosophical learning” for great mutations of the German philosophical thought along with its 20th century historical, political and epistemological changes.
Within this pseudo-autobiography, the author examines the epistemological displacement and dismisses his own ego when he starts up a fertile dialogue with his founding masters in philology, hermeneutics and phenomenology.
Far be it from us to present the work, we make attempts to shed light on comprehending the author’s spirit and vision.
Key words: Gadamer, The philosophical learning, German philosophical thought; Hermeneutics
Information
Item Type | Journal |
---|---|
Divisions |
» Journal of Apuleius |
ePrint ID | 1699 |
Date Deposited | 2019-04-25 |
Further Information | Google Scholar |
URI | https://univ-soukahras.dz/en/publication/article/1699 |
BibTex
@article{uniusa1699,
title={غادامير في " التلمذة الفلسفية ":منعطفـات في دروب الفكر الألماني},
author={أ.د. عبد الوهاب شعلان},
journal={مجلة أبوليوس}
year={2019},
volume={6},
number={1},
pages={101-93},
publisher={}
}
title={غادامير في " التلمذة الفلسفية ":منعطفـات في دروب الفكر الألماني},
author={أ.د. عبد الوهاب شعلان},
journal={مجلة أبوليوس}
year={2019},
volume={6},
number={1},
pages={101-93},
publisher={}
}