زيد المال ريمة و قسطي سلمى (2022) تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على القرار الشرائي للمستهلك في ظل جائحة كوفيد 19 . دراسة حالة لأثر مواقع التواصل الاجتماعي على القرار الشرائي في جامعة محمد الشريف مساعديّة بسوق اهراس. جامعة سوق أهراس
Scientific Publications
Important: This page is frozen. New documents are now available in the digital repository DSpace
Abstract
ملخص
يعتبر التسويق الإلكتروني كأحدث طرق التسويق التي لها أثر كبير في زيادة الأرباح وفتح أسواق جديدة، خاصة بعد اعتماده على مواقع التواصل الاجتماعي التي اختصرت الوقت وخفضت التكاليف، ومع اجتياح فيروس كورونا العالم أصبحت هذه المواقع ضرورة ملحة لتسويق المنتجات والخدمات عبرها، بالتالي ساهمت جائحة كورونا بشكل كبير في تفعيل التسويق الإلكتروني من خلال مواقع التواصل الاجتماعي.
لذا هدفت هذه الدراسة إلى قياس أثر التسويق عبر مواقع التواصل الإجتماعي على قرار الشراء ، بإعتبار أن هذه المواقع الأكثر إنتشارا واستخداما من قبل الأفراد، والتي تشكل أهمية كبيرة للمؤسسات لما لها من دور فعال في إستمالة وحث المستهلكيين على القيام بعملية الشراء لمنتجات المؤسسة، لاسيما أن المستهلك يعتبر المحور الأساسي لكل عملية تسويقية، كما أن هذه الدراسة توضح بأن المستهلك النهائي يتأثر بمجموعة من العوامل التي تعمل على توجيه
قراره الشرائي .
الكلمات المفتاحية: تسويق الكتروني، مواقع التواصل الاجتماعي، مستهلك، قرا ر شرائي، جائحة كرونا.
Abstract E-marketing is considered the latest marketing method that has a significant impact on increasing profits and opening up new markets، especially after its reliance on social networking sites that has shortened time and reduced costs، and with the Corona virus sweeping the world، these sites became an urgent necessity for marketing other products and services، so the Corona pandemic contributed significantly to the activation of electronic marketing via social networking sites - this study therefore aimed to measure the impact of marketing via social networking sites on the purchase decision، given that these sites are the most widespread and used by individuals، which are of great importance to institutions because of their effective role in seducing and enticing consumers to purchase established products، especially since the consumer is at the center of any marketing process، and this study shows that the final consumer is affected by a set of factors that guide his decision to purchase.
Keywords: E-marketing، social networking sites، consumer، purchasing decision، Corona pandemic
يعتبر التسويق الإلكتروني كأحدث طرق التسويق التي لها أثر كبير في زيادة الأرباح وفتح أسواق جديدة، خاصة بعد اعتماده على مواقع التواصل الاجتماعي التي اختصرت الوقت وخفضت التكاليف، ومع اجتياح فيروس كورونا العالم أصبحت هذه المواقع ضرورة ملحة لتسويق المنتجات والخدمات عبرها، بالتالي ساهمت جائحة كورونا بشكل كبير في تفعيل التسويق الإلكتروني من خلال مواقع التواصل الاجتماعي.
لذا هدفت هذه الدراسة إلى قياس أثر التسويق عبر مواقع التواصل الإجتماعي على قرار الشراء ، بإعتبار أن هذه المواقع الأكثر إنتشارا واستخداما من قبل الأفراد، والتي تشكل أهمية كبيرة للمؤسسات لما لها من دور فعال في إستمالة وحث المستهلكيين على القيام بعملية الشراء لمنتجات المؤسسة، لاسيما أن المستهلك يعتبر المحور الأساسي لكل عملية تسويقية، كما أن هذه الدراسة توضح بأن المستهلك النهائي يتأثر بمجموعة من العوامل التي تعمل على توجيه
قراره الشرائي .
الكلمات المفتاحية: تسويق الكتروني، مواقع التواصل الاجتماعي، مستهلك، قرا ر شرائي، جائحة كرونا.
Abstract E-marketing is considered the latest marketing method that has a significant impact on increasing profits and opening up new markets، especially after its reliance on social networking sites that has shortened time and reduced costs، and with the Corona virus sweeping the world، these sites became an urgent necessity for marketing other products and services، so the Corona pandemic contributed significantly to the activation of electronic marketing via social networking sites - this study therefore aimed to measure the impact of marketing via social networking sites on the purchase decision، given that these sites are the most widespread and used by individuals، which are of great importance to institutions because of their effective role in seducing and enticing consumers to purchase established products، especially since the consumer is at the center of any marketing process، and this study shows that the final consumer is affected by a set of factors that guide his decision to purchase.
Keywords: E-marketing، social networking sites، consumer، purchasing decision، Corona pandemic
Information
Item Type | Master |
---|---|
Divisions | |
ePrint ID | 3674 |
Date Deposited | 2022-12-11 |
Further Information | Google Scholar |
URI | https://univ-soukahras.dz/en/publication/article/3674 |